هراس از تکرار حباب دات‌کام در بازار سهام آمریکا
روز پنجشنبه ۲۲ فوریه (سوم اسفند) شاخص نزدک ۱۰۰ برای نخستین بار از مارس ۲۰۰۰ به رشدی ۳ درصدی دست یافت که موجب شادی سرمایه‌گذاران شد اما این شادی دوامی نیافت و هراس جای آن را گرفت.

به گزارش بورس فوری، این جهش چشمگیر یادآور اتفاقاتی بود که بیش از دو دهه قبل در بورس وال استریت رخ داد: «بحران دات‌کام».

تحلیلگران گروه سرمایه‌گذاری Bespoke در گزارشی با اشاره به اینکه اتفاقات تاریخی و ضعف‌های فصلی بازار ممکن است به سقوط بازار سهام آمریکا در هفته‌های آتی بینجامد، نوشتند: رشد جهشی شاخص نزدک ۱۰۰ موجب هراس سرمایه‌گذاران شده است چرا که آنها خاطرات تلخی از وقوع اتفاقی مشابه در سال‌های دور دارند. بیش از دودهه قبل، رونق بازار فناوری موجب حرکت صعودی بازار سهام آمریکا شد و بسیاری از سرمایه‌گذاران به دنبال موج به پا خاسته راه افتادند اما در نهایت، سقوط بزرگی رخ داد که به بحران «دات‌کام» مشهور شد. در این اتفاق، جدای از بازار سهام، اقتصاد را نیز با بحران روبه‌رو کرد. حال سرمایه‌گذاران از این هراس دارند که رشد دیوانه‌وار بخش فناوری بورس، پیش‌درآمدی برای بحران بزرگی باشد که در آینده نزدیک اقتصاد آمریکا و جهان را تهدید می‌کند.

دوره‌ای پر از ترس برای سرمایه‌گذاران

تحلیلگران Bespoke در اطلاعیه‌ای که برای مشتریان این گروه ارسال کردند، نوشتند: مارس ۲۰۰۰ حقیقتا دوره‌ای پر از ترس برای سرمایه‌گذاران است. گرچه از مارس ۲۰۰۰ تاکنون، شاخص نزدک ۱۰۰ رشد بیش از ۳ درصدی و شکستن رکورد قبلی را تجربه نکرده است، اما امروز ۳۲ مورد از مسائلی که در دهه ۱۹۹۰ میلادی به شکل‌گیری حباب دات‌کام منجر شد، به چشم می‌خورند.

داده‌های این گروه سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد، همچون نزدک ۱۰۰، شاخص اس اندپی ۵۰۰ هم برای نخستین بار از مارس ۲۰۰۰ به رشد یک‌روزه بالای ۲ درصد دست یافت و رکورد جدیدی بر جای گذاشت.

بازار سهام آمریکا پس از افت شدیدی که در اکتبر سال گذشته تجربه کرد، با رشد خوبی مواجه بوده است. وال استریت این رونق را مدیون سهام شرکت‌های بزرگ بخش فناوری است. در همین حال، تجزیه و تحلیل عملکرد فصلی شرکت‌ها نشان‌دهنده تشدید هیجان در فناوری هوش مصنوعی و رونق اقتصاد است، هر چند ابهام درباره نخستین کاهش نرخ‌های بهره فدرال رزرو، اقتصاد و بازار سهام آمریکا را با وضع نامساعدی روبه‌رو کرده است.

بر این اساس، برخی تحلیلگران می‌گویند، بازار سهام آمریکا که تحت سلطه سهام شرکت‌های بزرگ فناوری است،سایه‌ای از حباب دات‌کام را در خود دارد. بنابراین، سرمایه‌گذاران باید احتیاط کنند تا دوباره در دام تازه‌ای گرفتار نشوند.

0 نظر:

نظر بدهید