تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد
یک اقتصاددان گفت: شاخص‌های اقتصادی ایران متأثر از متغیرهای اقتصادی است، نه لزوما تنش اخیر با اسرائیل.

به گزارش بورس فوری،پس از حمله ایران به اسرائیل یک پرسش مهم وجود دارد؛ آنکه آیا تنش اخیر بر نرخ ارز در ایران تأثیرگذار خواهد بود و اصلا برقراری چنین نسبتی میان وضعیت اقتصادی و تنش اخیر درست است یا خیر؟

هادی حق‌شناس، اقتصاددان، درباره این موضوع گفت: «به نظر می‌رسد که احتمال پاسخ‌ندادن اسرائیل کمتر از پاسخ‌ دادنش باشد و هرچه زمان می‌گذرد هم این احتمال کمتر می‌شود اما مسئله این است که این تنش‌ها همواره بین ایران و اسرائیل وجود داشته است. تنش‌ به نوعی متن روابط ایران و اسرائیل است و در گذشته هم وجود داشته، اکنون هم هست و در آینده هم خواهد بود و مطلب جدیدی نیست که بخواهد آثار اقتصادی ویژه و تازه‌ای را ایجاد کند».
 

 

او ادامه داد: «اسرائیلی‌ها به کنسول‌گری ما حمله کردند، ما هم به اراضی اشغال حمله کردیم و حالا چه اسرائیل واکنش نشان بدهند یا ندهند در چند روز آینده تکلیف روشن می‌شود و بعد از آن شاخص‌های اقتصادی ناشی از متغیرهای اقتصادی پیش خواهند رفت. اگرتلاطمی هم در پی تنش اخیر به وجود آمده باشد در روزهای آینده از بین خواهد رفت و همچنان اقتصاد ایران متأثر ا متغیرهای اقتصادی خواهد بود».

این اقتصاددان گفت: «پیش از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران ما شاهد افزایش نرخ ارز بودیم و این افزایش‌ها ارتباطی به تنش اخیر ندارد. دلیل اصلی متغیرهای اقتصادی است که از سال قبل تأثیرات خودش را بر اقتصاد ایران گذاشته است. وقتی نیمی از بودجه کشور در اواخر سال قبل و نیمی از آن اکنون بررسی می‌شود و وقتی قانون برنامه هفتم هنوز قطعی نشده است و وقتی رشد نقدیندگی ما از سال گذشته تا کنون تقریبا دو برابر شده است، طبیعی است که اقتصاد دچار چنین وضعیتی بشود».

حق‌شناس در پایان درباره تأثیر وضع تحریم‌های احتمالی جدید بر اقتصاد ایران گفت: «فرض کنید یک بیمار مشکل کلیه و قلب و... دارد؛ حالا تهدیدش بگویند سرما هم می‌خوری. اقتصاد ایران انواع مشکلات را دارد و اینکه تحریم تازه‌ای وضع شود در حکم همان سرماخوردگی است. دیگر تحریم‌ها به اندازه کافی وضع شده و اثر خودشان را گذاشته است. اینکه تحریم‌های جدیدی اِعمال شود، چندان در شرایط کنونی اثر خاصی نمی‌گذارد».

0 نظر:

نظر بدهید