مصوبه ای که 68 همت از منافع سهامداران خرد را به خطر می اندازد
براساس بررسی بورس تهران، در صورت تصویب بند س تبصره 6 قانون بودجه 1403؛ بالغ بر 68 همت از سودآوری ناشران تولیدی و خدماتی پذیرفته شده در بورس تهران کاسته می شود.

به گزارش بورس فوری، به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل، محمد امین قهرمانی معاون پذیرش و ناشران بورس تهران با بیان مطلب فوق گفت: نکته قابل تامل و توجه این است که عموم مردم، سهامداران صندوق های بازنشستگی و سهام عدالت، بخش عمده ای از سهام این ناشران متضرر را در اختیار دارند.

وی به تاثیر مخرب این مصوبه بر صنایع بزرگ بورسی چون فلزات اساسی، پتروشیمی، پالایشگاهی، بانک و... اشاره و خاطرنشان کرد: به جز ناشرانی که به شکل مستقیم تحت تاثیر این مصوبه متضرر خواهند شد،  هلدینگ ها، شرکت های سرمایه گذاری و صندوق ها نیز با اجرای این مصوبه به طور غیر مستقیم، کاهش سودآوری  قابل توجهی را تجربه خواهند کرد.

قهرمانی از دیگر آثار مخرب و جبران ناپذیر این مصوبه را کاهش جذابیت مشوق های مالیاتی برای ورود شرکت های غیر بورسی به بازار سرمایه برشمرد و افزود: ورود مردم و شرکت های تولیدی و خصوصی غیر بورسی و تامین مالی از طریق بورس تهران به ویژه در قالب عرضه های اولیه تحت تاثیر این مصوبه قرار خواهند گرفت. تصویب این مصوبه می تواند جذابیت مهم پذیرش در بورس مبتنی بر مشوق های مالیاتی را به شدت کاهش دهد و به تبع آن، مشارکت عموم مردم در تامین مالی شرکت های تولیدی و سرمایه گذاری منجر به افزایش تولید می شود، با چالش جدی روبرو خواهد شد.

بنابراین، مصوبه مذکور در تعارض با منویات مقام معظم رهبری و شعار امسال "جهش تولید با مشارکت مردم" است.

0 نظر:

نظر بدهید